Dette skal du huske som virksomhedsejer

Når man er ejer af en virksomhed, uanset om den er stor eller lille, er der mange ting at holde styr på. Udover at kende sit produkt eller service ud og ind, er der også praktiske og administrative ting, man skal have styr på for at drive en succesfuld virksomhed. Læs med her og kom godt fra start.

Uanset om man ejer en lille selvstændig virksomhed eller er chef i en større virksomhed, er der nogle af de samme ting der går igen. Når man driver virksomhed, skal man for eksempel have styr på momsregler, skatteregler, samarbejdsaftaler og meget mere. I større virksomheder er der som regel dedikerede stillinger til at sørge for, at blandt andet juridiske og økonomiske aftaler er i orden, men som mindre virksomhedsejer, sidder man ofte selv med det.

Styr på dine aftaler

At drive virksomhed betyder at der er forskellige aftaler at holde styr på. Alt afhængigt af hvilken type virksomhed man driver, kan man komme ud for at skulle oprette aftaler med leverandører, kunder og samarbejdspartnere. I de forskellige aftaler man indgår, er det vigtigt at sikre sig, at den anden part har regnskabet og andre relevante sager på det rene.

Det gælder ikke mindst når det kommer til kunderne. Som virksomhed kan man nemlig kun overleve så længe der er betalende kunder i butikken.  I større virksomheder er der typisk en jura-afdeling, bestående af jurister og andre professionelle, som læser de kontraktmæssige aftaler igennem, for at sikre at alt er som det skal være.

Men som en lille enkeltmandsvirksomhed kan man være nødsaget til at stå med det juridiske og økonomiske alene, fordi man endnu ikke har budgettet til at uddelegere disse opgaver. Her kan services som Visma Rating være til stor fordel, fordi det kan hjælpe med at komme uden om uheldige aftaler.

Troværdige samarbejdspartnere

På vismarating.dk kan man tjekke oplysninger om danske virksomheder. Med et CVR nr. eller virksomhedsnavn kan man hurtigt slå hvilken som helst dansk CVR-registreret virksomhed op og undersøge om der er relevante informationer der kan påvirke din aftale med virksomheden. Eksempelvis kan man få blive oplyst om nøglepersoner i virksomheden har nogle konkurser bag sig, hvilket kan gøre usikkerheden større.

Man kan også blive oplyst om virksomheden eventuelt har indleveret regnskab for sent, eller har en negativ historik hvor regninger bliver betalt for sent. På den anden side kan man også læse sig frem til positive aspekter ved virksomheden. Det er blot nogle af de oplysninger der kan sige noget om hvor sikkert det er at handle med virksomheden eller indgå i en aftale med dem.

Kig indad

Udover at kigge udad på andre virksomheder for at sikre at du ikke laver aftaler med utroværdige parter, så er det naturligvis også vigtigt at have sit eget på det rene. For at skabe troværdighed omkring sin egen virksomhed kræver det blandt andet at man overholder sine aftaler, leverer dét kunden har bedt om eller mere til og generelt have en fornuftig sans for forretning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *