Lær at forstå Huseftersynsordningen

Huseftersynsordningen er en ordning, som er lavet af Sikkerhedsstyrelsen for at beskytte både køber og sælger mod problemer med skjulte skader og fysiske fejl ved et hus i forbindelse med ejendomshandel. Huseftersynsordningen indeholder et hav af reglerne for, hvordan en tilstandsrapport skal udarbejdes, hvem der må udføre huseftersynet, og for hvordan udførelsen af bygningsgennemgangen skal foregå.

tilstandsrapport

Ordningen er frivillig

Det er helt frivilligt, om sælger ønsker at benytte huseftersynsordningen, men det er vigtigt at huske på, at ordningen kan hjælpe sælger med at frigøre sig fra sit ansvar for skjulte fejl og mangler. Køber kan tilsvarende vælge at tegne ejerskifteforsikring, så de ikke ender med at hæfte for fejl og mangler ved huset, som sælger har været skyld i.

Huse vs. ejerlejligheder

Huseftersynsordningen benyttes ofte ved køb og salg af huse, men mange vælger at undlade at bruge den ved ejerlejligheder. Det skyldes, at der både skal foreligge en tilstandsrapport for selv ejerlejligheden men også for ejendommens fælleseje, og derfor er der mange, der finder det for besværligt.

Udførsel af huseftersyn

Huseftersynsordningen skal mindske antallet af uforudsete økonomiske sager ved en hushandel, men hvem skal egentlig håndhæve ordningen? For at udføre huseftersynet skal der to forskellige instanser i gang. Det ene er et elinstallatørfirma med autorisation, og det andet er en bygningssagkyndig. Deres undersøgelser ligger nemlig til grund for udarbejdelsen af elinstallationsrapporten og tilstandsrapporten, som skal være til stede for at man kan dokumentere, at der er udført et huseftersyn. Disse to rapporter er desuden nødvendige for efterfølgende at kunne tegne en ejerskifteforsikring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *